Wednesday, February 28, 2018

#themusic: The Feminist Anthems

OK topik kita hari ni tentang muzik.

Daripada banyak-banyak lagu yang wujud di dunia ni, kalau korang perasan la, ada quite a number of songs jugak yang membawakan tema kekuatan wanita. Lagu yang memberi semangat pada wanita yang pernah dikecewakan, dan menunjukkan wanita bukan lemah. Aku panggil lagu-lagu ni ‘lagu feminist’ 😂 
Dan memandangkan dalam dunia ni aku hanya faham 3 bahasa sahaja iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan Bahasa Indonesia, maka hanya lagu dalam ketiga-tiga bahasa ini sajalah yang dapat aku senaraikan.
Actually lagu-lagu bertemakan macam ni kebanyakan datang dari Amerika dan Eropah sana. Lagu Melayu tak banyak yang macam ni. Berikut adalah lagu-lagu penyanyi wanita Malaysia yang aku rasa agak popular dan ramai yang masih ingat. Jom kita lihat:

1)TAMPARAN WANITA (ELITE)



Tiada guna berkata-kata
Masanya sudah tiba
Akulah wanita
Tidak lagi gentar...jangan kau cabar
Aku bukannya selemah yang kau sangka
Aku tak rela diseksa, haa!
Beranikah lagi bersemuka
Rasakan kuasa, tamparan wanita


Sesiapa yang membesar pada dekad 90an pasti masih ingat lagu ni. Ditulis oleh trio adik-beradik KRU dan dimuatkan dalam album kedua Elite pada tahun 1998. Masih lagi kekal sebagai salah satu lagu yang top apabila kita membicarakan tentang tema perjuangan wanita dalam lagu.

2)HI HI BYE BYE (EZLYNN)


Kau mahu caraku, sempurna untukmu
Apa kau sangka ku ahli silap mata
Ku berikan cinta, kau berikan dusta
Kini kau kata hi hi, ku katakan bye bye
Biar ku berdikari untuk hidup sendiri
Jangan kau hampiri menagihkan simpati


Lagu ini juga merupakan ciptaan KRU dan meletup pada awal tahun 2003 sekaligus menaikkan nama Ezlynn sebagai salah seorang penyanyi baru yang diminati ramai. Populariti lagu ni juga telah melayakkan Ezlynn dan KRU memenangi trofi juara kategori Pop Rock dalam Anugerah Juara Lagu 2003.

3)JANGAN KAU MIMPI (SARAH)


Jangan-jangan kau jangan bermimpiAku milikmu walau seinciJangan kau harap ku jatuh hatiCintaku bukan untuk dijual beli
Lagu ni ciptaan Neves Pretty Ugly, dimuatkan dalam album kedua Sarah pada tahun 2003. Trademark lagu ni ialah 'aw, a-aw, a-a-a-aw' menjadikannya antara lagu rancak yang digemari ramai pada era itu.
4)1000 PENIPUAN (FARAH ASYIKIN)




Seringkali kau panggil aku
Kau tak peduli waktu tidurku
Dan bekali-kali aku abaikan mu
Hentikanlah hentikanlah
Ku takkan peduli rayuanmu
Ku tahu bunga bicara cumbu
Yang benar hanyalah satu dalam seribu penipuanmu


OK yang ni mungkin ramai tak tahu atau tak ingat. Aku kurang pasti lagu ni ciptaan siapa tapi ia dimuatkan dalam album pertama Farah Asyikin pada tahun 2007. Aku pun heran gak kenapa si Farah ni kurang diterima pendengar lagu Melayu sedangkan dia menawarkan muzik yang segar, vokal yang mantap dan orangnya juga cantik. Mungkin rezekinya bukan di situ kot.

5)SEBELAH JIWAKU (JACLYN VICTOR)


Lihatlah lihatlah aku buktikan padamu
Walaupun ku jatuh tapi tak tersungkur
Biarkan biarkan ku berdiri sendiri
Kerana ku yakin masih lagi mampu
Bernyawa dengan sebelah jiwaku

Lagu ni ditulis oleh Edry KRU dan dimuatkan dalam EP Jac pada tahun 2013. Rentaknya sangat agresif dan benar-benar menggoncangkan adrenalin...haha. Seharusnya lah kita jangan tunjukkan yang kita kecewa frust nonggeng apa bagai kerana lagilah musuh kita (read: bekas kekasih kita) akan seronok sebab berjaya menghancurkan hidup kita. Remember, the best revenge is letting them see how happy you'd be.

6)KINI KAU TIADA (SARIMAH)



Tak perlu lagi kumerasa deritamu
Kini kau tiada
Tak perlu lagi ku di sini menantimu
Kini cinta tiada
Tak perlu lagi kumerasa deritamu
Kini kau tiada
Tak perlu lagi ku di sini menantimu
Kini cinta tiada


Mungkin ramai yang sudah lupa, pengacara Sarimah Ibrahim pernah mencuba bakat dalam bidang nyanyian dan berpeluang menghasilkan satu album di bawah payung syarikat rakaman Positive Tone. Lagu ni ada dalam dua versi di mana satu lagi berbahasa Inggeris dengan judul Now That You're Gone.

7)TAK TERCAPAI AKALMU (ELYANA)



Sesungguhnya ku lebih dari yang kau tahu
Baik buruknya sesuatu
Selalu difikirkan dulu
Biar berdentum langit runtuh kan menghempap diriku
Tidak tergadai tatasusilaku
Yang menggambarkan siapa diriku

Biarlah bergoncang bumi di telapak kakiku ini
Namun takkan ku rubah pendirian
Yang membuat aku menjadi aku
Mungkin sukar untuk difahami
Kerna tak tercapai akalmu

Lagu ciptaan Aidit Alfian ni bagi aku antara lagu Melayu berentak rancak yang bagus, plus isi liriknya tidak 'kosong'. Elyana juga membawakan lagu ini dengan baik dan mood women strength jelas digambarkan.

8)BUKAN (ZIANA ZAIN)


Bukan aku
Bukannya mainanmu
Bukan aku
Bukannya semudah anggapanmu
Bukan aku
Yang dapat kau beli
Ooh aku punyai harga diri


Diva bersuara lantang ini jugak tidak ketinggalan punyai lagu yang bertemakan sebegini. Lagu yang dimuatkan dalam album kompilasinya yang dikeluarkan pada tahun 2003 ini merupakan ciptaan ZZ sendiri dengan senikata oleh Amran Omar.

9)SEKSIS (ANITA SARAWAK)


Jangan pandang ku sebelah mata
Hanya kerna namaku wanita
Walau ada kelemahannya
Engkau pun apa tidaknya
Jangan pandang ku sebelah mata
Nanti kejantananmu tercabar
Takkan ku menyerah kalah
Kerana madah mu berat sebelah
Kelemahanmu akan ku tepis
Selagi persis, tak terkikis seksis


Ini satu lagi lagu ciptaan KRU yang menjadi pilihan aku untuk list ini. Pandai betul diorang buat lagu-lagu macam ni kan? Lagu ni dimuatkan dalam album Anita yang pertama under syarikat KRU pada tahun 2004.

10)KESAL (ELLA)


Biarlah kan ku tempuh
Jalan hidup sendiri
Tanpa engkau lagi
Ingin ku buktikan semua
Bahwa diri ini bukanlah sekadar
Boneka yang dapat kau jadikan mainan

Resahku kerna dia
Kesalku kerna dia
Harapan hidup berdua ternyata sia-sia

Resahku kerna dia
Kesalku kerna dia
Lebih baik putus saja
Daripada tersiksa hidupku jadinya


The last one adalah lagu yang paling best dan sangat meniupkan semangat baru kepada yang mendengarnya. Pasti ramai wanita yang pernah kecewa camni bukan, so daripada terus bersama tapi terseksa baik lah putus je kan?
Kalau korang ada lagu kegemaran korang dan nak tambah, bolehlah nyatakan dalam ruangan komen di bawah. Sharing is caring~
Next entry aku akan cuba senaraikan lagu-lagu dari artis negara jiran kita, Indonesia pulak😃






1 comment:

cik fiza said...

Wow ni memang pakej lengkap lagu kebangkitan ni

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...