Monday, February 26, 2018

Catatan Perjalananku: Bandung 2017 (Part 1)

Lambat gila aku publish cerita ni. Dah setahun pun! Hahaha OK😂
Trip pertama aku tahun lepas ialah ke negara jiran, Indonesia atau lebih tepatnya kota Bandung. Aku pergi bersama bekas housemate aku iaitu si Aida. Tarikhnya ialah 12 hingga 15 Februari 2017 (4 hari 3 malam). Idea dari aku tapi segala booking kami buat sama-sama, dari pembelian tiket flight sampailah book supir dan hotel.
Pecahan perbelanjaan sebelum penerbangan:
  • Tiket flight pergi-balik: RM276.00 (dah campur dengan luggage, flight insurans etc)
  • Booking hotel: RM145.00 (dua hotel)
  • Tiket tren dari Putrajaya Sentral ke KLIA2: RM9.40
  • Tiba di Bandung, bayar advance untuk supir: Rp. 500,000 (RM163.50)
(Senarai tempat lawatan nanti aku post kat next entry)
Ini merupakan kali kedua aku berkunjung ke Bandung. Kali pertama dulu trip shopping semata-mata, jadi kali ni aku dapat explore lebih lagi Bandung kerana kami menggunakan supir. Lebih selesa, jadi seronoklah dan tak penat sangat.
Review on trip Bandung kali ni:
1.      Kejatuhan nilai Ringgit memang terasa memberi kesan. Tahun 2015 dulu aku tukar RM285 dah dapat Rp. 1juta. Tahun 2017 ni tukar dalam RM330 kot baru dapat Rp. 1juta. Jauh beza tu woii
2.      Cuacanya sejuk je sebab musim hujan, tapi agak rugi jika anda berhajat nak melihat pemandangan di puncak volcano macam Tangkuban Prahu dan Kawah Putih, sebab kabus tebal! Nak bergambar pun kena tunggu kabus hilang dulu, tapi tak lama pastu kabus muncul balik. Macam tu lah on off. Untuk aktiviti kat ground takde masalah.
3.      Makan kat sana, terutama kat Lembang Floating Market memang sedap-sedap belaka. Cuma ayam penyet di sana tak sesedap kat KL. Liat oii!
4.      Pasal supir, kami dipandu oleh dua orang supir. Sebenarnya yang sorang tu kami tak puas hati sangat sebab dia tak berapa advise kami tentang cuaca dan jugak hari cuti am di Indonesia. Jadi ada program yang aku dah susun terpaksa dibatalkan sebab tempat attraction tu tutup (public holiday). Padahal sebelum terbang ke Bandung, aku dah kasi itinerary siap-siap dalam whatsapp. Nampak sangat dia tak study habis kan?
5.      Supir yang lagi sorang tu OK la sikit. Ada la jugak membantu, contohnya dia advise tentang orang berniaga yang akan follow kau ke sana ke mari selagi kau tak beli barang yang dia jual, ha macam tu lah.
6.      Shopping hanya dilakukan pada dua hari terakhir. Macam biasa la Indonesia memang banyak benda best-best, rambang mata kalau tengok😄

2 comments:

MasReena said...

Julie... sebenarnya luggage tu kita tak payah check in untuk flight pergi tu kan? Kita beli luggage sepatutnya time balik je kan? betul tak

Julia Azrina said...

Kan! Sepatutnya kita lenggang kangkung je ke sana :P

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...