Thursday, February 22, 2018

Belakang tabir vs Limelight

Aku seorang yang sangat tak suka berada di depan khalayak. Sejak dari zaman kanak-kanak lagi. Kalau ada tugasan berkumpulan, aku adalah orang yang sanggup lakukan apa saja asalkan aku tak perlu bercakap di depan kelas. I mean, suruhlah aku buat kerja part lain – buat research, interview orang, menaip hasil kajian malah keluarkan duit untuk pegi buat printing, binding etc aku sanggup. Asalkan jangan suruh aku present kat depan. Hahahaha
Aku sangat fobia pada pengucapan awam. Entah la kenapa, sampai sekarang aku masih rasa gemuruh bila nak bercakap depan public atas perkara rasmi. Seboleh yang mungkin aku akan mengelakkan diri. Sapa-sapa yang dah lama kenal aku confirm tahu la perangai aku ni.
Aku sangat-sangat tak sukakan limelight. Bila dah bekerja pun, bila jabatan buat apa-apa event, aku akan pastikan aku ditempatkan di bahagian yang tak perlu berhadapan dengan ramai orang asing (minimal at least). Kalau rakan-rakan sekerja aku berebut-rebut nak tayang muka kat meja pendaftaran, jadi penyambut tetamu (usherer) mahupun tray girl (gadis pembawa dulang) – aku adalah orang yang paling TAK NAK buat kerja-kerja macam tu.
Sesetengah orang mesti rasa pelik kan? Dah tu kerja apa yang ko suka buat, Julia?
Erm, aku suka berada di belakang tabir. Sebelum event berlangsung, biasanya kita akan follow up kehadiran tetamu jemputan ataupun peserta, kan? Biasanya itu yang aku buat. Then kerja-kerja yang bersifat teknikal macam membuat tagging nama, menyediakan keperluan untuk seminar macam loceng, stationery, jadi penjaga masa, benda-benda macam tu lah. Asalkan aku tak perlu tunjuk muka atas pentas atau mengadap VVIP. Tak kisah walaupun dalam team tu aku sorang je perempuan.
Aku memang tak reti nak berjalan macam model – bukan tak pernah cuba belajar, tapi memang tak boleh. It’s just not me😆


No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...