Friday, February 23, 2018

Istilah bercinta

Aku menikmati zaman remaja pada pertengahan tahun 90an. Masuk umur 20 pada awal 2000. Masa tu aku takde lagi pengalaman bercinta, sampailah dah bekerja. Tapi bila tengok trend orang sekarang ni bercinta, aku rasa jauh betul bezanya dengan zaman remaja dan awal 20an aku dulu.

Aku mula memahami sepak terajang dunia percintaan ni sekitar tahun 2010 dulu. Masa tu umur aku 29 tahun. Aku berkenalan dengan sorang lelaki ni, selalu la jugak keluar bersama. Tapi tak lama lepas tu aku dapat tahu, dia ni suka simpan ‘stok’ kawan perempuan banyak-banyak dan melayan mereka ni the same way macam dia layan aku. And yes, dia tak declare couple dengan aku mahupun the other ladies ni semua.

Gambaran dia macam ni la. Katalah aku dan Minah ada dalam list tu. Aku tak boleh marah bila mamat ni keluar dengan Minah, dan Minah juga tak boleh marah bila mamat tu keluar dengan aku. Sebab mamat ni tak cakap pun dia couple dengan aku atau Minah. Dia tak nak mengikat, tapi dalam masa yang sama, tak nak melepaskan. Gituhh.

Masa tu baru aku tahu, oo ada eh benda macam ni? Sebab pada era 90an dan dekad terawal abad ke 21, setahu aku lah, bercinta ni just:
“Kau suka aku?”
“Suka”
“Nak kahwin dengan aku?”
“Nak”
Dah! Settle. There is no such thing as “kita kawan dulu ye, kalau ada keserasian kita boleh teruskan”. Atuk kau!

Tak ada juga istilah macam ‘friendzone’ atau ‘teman tapi mesra’ atau ‘open relationship’. Zaman dulu-dulu tak ada ‘in between’. It’s either YES or NO. Kau nak ke tak nak, cakap direct. Jangan nak buat orang terikat namun tak bertali Mencuba menyimpulkan mati ehh ternyanyi pulak HAHAHA.

Bagi aku, orang macam ni lebih keji daripada playboy atau playgirl yang terang-terang mempermainkan perasaan insan lain tu. Insaf la wei. Jangan main-main dengan doa orang teraniaya tau?

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...