Monday, March 12, 2018

“Kalau ada apa-apa masalah jangan segan-segan bagitahu saya”

Lama tak bebel, maklumlah sibuk dengan kerja-kerja translating/polishing. Hari ni aku terjumpa status lama yang aku post kat facebook dua tahun lepas. Meh aku share.
Selalu tak korang dengar ayat ni, “Kalau ada apa-apa masalah jangan segan-segan bagitahu saya”
Tak kiralah ketua pejabat, ketua keluarga ke, ketua rukun tetangga, ketua tempat ibadat atau ketua apa-apa pertubuhan sosial sekalipun…suka cakap macam ni supaya orang anggap dia ni prihatin…kononnya.
Tapi bila ada anak buah/ahli jemaah mengemukakan masalah mereka, boleh pulak si ketua ni tadi memberi jawapan yang berbunyi seperti justifikasi yang memihak kepada pihak dia dan hujung-hujung si pengadu tadi terpaksa ‘menelan’ situasi masalahnya yang masih dalam keadaan tak diselesaikan…lalu merasakan ‘apa guna bagitahu kalau masalah kita tak diberi perhatian pun’
Contoh justifikasi:
“bukan kita tak boleh buat macam yang awak cadangkan tu, tapi bla bla bla…”
“awak kena fikir, kita bla bla bla…” 
“awak kenalah cuba sesuaikan diri dengan bla bla bla…”
At the end, si ketua jugak yang tersenyum lebar setelah berjaya membuatkan si pengadu senyap. Fine, kalau kau rasa kau betul dan tak boleh bertolak ansur langsung dengan ahli jemaah, takpe…Takde sebab ahli jemaah tak boleh ikut kepala sendiri…Yelah dah kau kira nak ikut kepala kau je kan?
Korang pernah alami situasi ni? Boleh share

1 comment:

MasReena said...

Ya Allah betul sangat2... aku pernah kena scam dgn lelaki Iraq dan bawak hal ni pada immigresen, polis & wakil rakyat.. wakil rakyat sebut sebijik mcm yg kau tulis tu
Hujung2 immigresen jugak yg tolong aku (buat serbuan)

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...