Saturday, March 24, 2018

It's Gonna Be...N'SYNC!

Beberapa hari lepas, aku terpandang berita ni naik kat newsfeed facebook aku. Kumpulan pop boy band 90an Amerika, N'SYNC yang popular dengan lagu Bye Bye Bye, It's Gonna Be Me, This I Promise You dll bakal menerima bintang mereka sendiri di Hollywood Walk of Fame. Wah! Tahniahlah kepada kumpulan yang dah berpecah lebih 15 tahun yang lalu ni.
Sesiapa yang membesar pada era 90an tak mungkin tak kenal group ni hahaha. Selepas berpecah pada tahun 2003, kesemua anggotanya membawa haluan sendiri sama ada bekerja dalam bidang lain ataupun meneruskan karier dalam bidang seni. Siapa tak kenal Justin Timberlake? Penyanyi kacak yang juga pelakon, pandai menari dan tak salah rasanya kalau disifatkan sebagai bekas anggota boy band yang paling berjaya sebagai penyanyi solo, ke tahap phenomenal. Dia ni adalah salah seorang bekas anggota N'SYNC lah. Ahaha😃



Salah satu lagu hit N'SYNC yang masih mampu membuat pendengar menggoyangkan badan menari sama sehingga ke hari ini

Setakat yang aku ingat, dalam banyak-banyak boy band atau vokal group yang pernah menerima bintang di Hollywood Walk of Fame baru ada 3. Mereka adalah:


Boyz 11 Men, pada tahun 2012. Iaitu setelah hampir 25 tahun kumpulan ini ditubuhkan


Backstreet Boys, pada tahun 2013. Bertepatan dengan ulang tahun ke 20 penubuhan kumpulan ini


New Kids On The Block, pada tahun 2014. Pada usia ke 30 tahun kumpulan ini!


Tapi sebenarnya, apa kebenda bintang Hollywood Walk of Fame ni? Jom kita telusuri ceritanya.
The Hollywood Walk of Fame adalah satu laluan berlantai terrazzo yang menempatkan bintang diperbuat daripada tembaga, terletak di sepanjang 15 blok jalan Hollywood Boulevard dan 3 blok Vine Street di HollywoodCaliforniaBintang-bintang ni dianugerahkan kepada para selebriti terpilih dari pelbagai kategori cabang seni. Ia terbahagi kepada 5 kategori iaitu:

  • Circular 4-inch brass plaque showing a side view of a classic movie camera Perfileman
  • Circular 4-inch brass plaque with a tube-type television with twin aerials Penyiaran televisyen
  • Circular 4-inch brass plaque with a top view of phonograph disc and pickup arm Rakaman muzik
  • Circular 4-inch brass plaque with an antique studio-style microphone Penyiaran radio
  • Circular 4-inch brass plaque with the classic theatrical comedy/tragedy masks Komedi atau persembahan langsung (live theatre)

Ia diilhamkan oleh E.M. Stuart pada tahun 1953. So, nak tahu tak macam mana para selebriti yang dah terpilih ni boleh dapat star diorang? Haaa ni step-step dia.
  1. Nak dapat bintang di HWOF ni bukan semudah ABC. Ada satu badan khas yang bertanggungjawab menguruskan proses penganugerahan bintang ni, yang dikenali sebagai Hollywood Chamber of Commerce.
  2. Hollywood Chamber of Commerce biasanya memilih lebih kurang 24 selebriti setiap tahun untuk dianugerahkan bintang.
  3. Technically, sesiapa saja boleh mohon untuk mendapatkan bintang. Anda hanya perlu mengajukan permohonan dan membayar yuran dia. Tapi itu belum menjamin kau confirm dapat star kau, tahu. Permohonan akan diteliti dan dipertimbangkan terlebih dahulu untuk menentukan sama ada kau benar-benar layak.
  4. Tempoh yang kau perlu tunggu juga boleh tahan lama, sekitar dua tahun. Kalau failed, kau boleh apply lagi dan lagi selagi kau tak kenal erti jemu.
  5. Yuran yang perlu dibayar pulak bukan kecik anak. Kalau kau dah apply dan terpilih untuk dapat star, kau kena bayar USD 30,000. OK, sanggup? HAHAHA. Bayaran ini adalah kos untuk membuat star dan juga maintenance agar star kau sentiasa berkilauan so pelancong akan tertarik bila datang berkunjung ke HWOF.
  6. OK lepas dah terpilih, kau kena isi borang, tulis biografi kau dan sign surat yang menyatakan kau akan hadir untuk upacara penganugerahan bintang.
  7. Lepas tu kena cari lokasi pulak nak taruk bintang kau tu. Kau sendiri kena pilih, OK. Memandangkan aku pun belum pernah berkunjung ke HWOF ni maka aku pun tak dapat membayangkan macam mana atau berapa panjang laluan HWOF ni. Haha
  8. Lepas dah locate bintang kau, maka tibalah hari yang dinanti-nantikan iaitu ‘coronation day’ HAHAHA iaitu hari di mana majlis diadakan untuk kau menerima plaque dan seterusnya merasmikan bintang kau. Dan kena bagi ucapan jugaklah, of course. Biasanya pihak penganjur hanya menerima tetamu seramai 600 orang sahaja untuk majlis ni, tapi who knows kalau peminat kau begitu ramai mungkin boleh mencecah ribuan orang. Hehe

Dalam dunia hiburan antarabangsa, HWOF ni bolehlah disifatkan sebagai salah satu lambang kejayaan tertinggi seseorang selebriti tu. Kiranya tak ada siapa la yang tak teringin nak nama dia diabadikan pada bintang di HWOF ni. Sehingga ke hari ini, ada lebih daripada 2600 bintang yang sudah dirasmikan di laluan terkenal ni.
Jadi, jika anda berkunjung ke Los Angeles, jangan lah lupa mengabadikan kenangan bersama bintang milik selebriti kesayangan anda di HWOF ye!😃


No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...