Tuesday, March 14, 2017

#themovie: Kong - Skull Island


(sinopsis + review)
Filem ni mengambil latar belakang pada tahun 1973, Kapten James Conrad yang merupakan bekas anggota British Special Air Service diupah oleh ejen kerajaan Bill Randa untuk memandu satu ekspedisi untuk mencari sebuah pulau yang manusia tak pernah sampai lagi kat situ, yang dikenali sebagai Pulau Tengkorak (Skull Island). Diorang percaya giler adanya makhluk raksasa yang mendiami pulau tersebut. So Randa pun merekrut Sky Devils, satu pasukan helikopter yang diketuai oleh Leftenan Kolonel Preston Packard dan orang kanannya, Major Jack Chapman dan Kapten Earl Cole untuk mengiringi mereka ke pulau itu memandangkan Perang Vietnam baru je tamat dan para askar adalah available. Kumpulan itu kemudian disertai oleh seorang jurugambar wanita bernama Mason Weaver.
Perjalanan ke Skull Island ni memerlukan diorang menempuh ribut taufan yang dahsyat dan seluruh gerombolan berjaya melepasinya lalu mula menjatuhkan bahan letupan untuk check sama ada tanah kat pulau tu kosong tiada penghuni, walaupun dibantah oleh Conrad. Namun masa diorang tengah sibuk mengebom tu tetiba helikopter diserang oleh beruk berkaki dua setinggi lebih 100 kaki dan akibatnya beberapa helikopter musnah berkecai, beberapa orang askar terbunuh. Geng-geng yang terselamat terpisah kepada dua kumpulan dan satu-satunya harapan mereka adalah sebuah pasukan penyelamat yang dijadualkan bertemu dengan mereka pada akhir utara pulau itu dalam masa tiga hari.
Kematian sejumlah anggota pasukannya menyebabkan Kol. Packard marah gila kat Randa lalu memaksanya berterus-terang, apakah sebenarnya tujuan misi ke Skull Island tu.
OK lah yang tu aku tinggalkan untuk korang saksikan sendiri. Dan review aku untuk movie ni:
1. CGI memang hebat dan sound memang best layan dalam panggung. Terutama untuk scene-scene pertarungan yang membuat penonton sesak nafas dan sama berdebar seolah-olah berada sama dalam cerita ni. Dan sang title character si Kong…wow! Besar gilaaaaaaaaaaaaaa
2. Dari segi jalan cerita dia, bagi aku agak biasa-biasa saja dan ada konflik yang aku rasa macam dah pernah tengok dalam cerita Warcraft, In The Heart of the Sea dan ada lagi cerita lain tapi aku dah lupa cerita apa. Especially time tengah genting berlaku pertentangan pendapat antara dua ketua dan membingungkan anak-anak buah diorang.
3. Filem ni sebenarnya tak payah ada pelakon perempuan pun. Tunggul aje minah berdua tu. Perempuan mana yang sanggup serah tengkuk nak ikut misi berbahaya camni? Bukannya ada boyfriend atau suami diorang turut serta pun dalam misi tu.
4. Jeng jeng jeng cerita ni ada plot twist tentang Kong. Ni korang kena tengok sendiri. Hehe!
Pengajaran dari cerita ni:
1. Cuba jangan gatal nak cari penyakit. Elok-elok duduk kat pejabat, balik rumah boleh jumpa anak isteri tak pasal-pasal je tersadai kat tengah hutan bersama makhluk raksasa.
2. Bila kau pergi ke tempat yang asing dan jumpa orang yang dah lama duduk kat situ, cuba jangan nak poyo-poyo tunjuk pandai. Dengarlah nasihat orang yang lebih arif tentang tempat tersebut. Jangan gelabah k?
3. Keinginan untuk membalas dendam tak membawa apa-apa faedah pun. Nak revenge untuk kawan kau yang dah mati? Dia takkan hidup balik walaupun kau bunuh sejuta musuh sebagai ganti.
4. Panggung penuh masa aku menonton kelmarin. Bila end credit start, aku nak blah dah tapi orang yang duduk sebelah aku tak bangun so aku staylah dulu, maybe orang ni tahu ada something special after end credit tu. Dan..yeah! Jika korang nak menonton filem ni, pastikan tunggu sampai end credit tu tamat okeh! Post-credit scene tidak harus ditinggalkan begitu saja.
Selamat menonton! ^_^

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...