Monday, March 20, 2017

Cantik punya cerita

Cantik
Ingin rasa hati berbisik
Untuk melepas keresahan

Dirimu
Oh oh cantik
Bukan kuingin mengganggumu
Tapi apa arti merindu
Selalu...
Bagi sesiapa yang membesar di era 90-an, tentu biasa dengar lagu ni kan. Lagu berjudul Cantik yang dipopularkan oleh kumpulan jazz Indonesia, Kahitna. (BBNU yang stok layan produk Youtube sila diam ye). Aku mukadimahkan lirik lagu ni untuk relate dengan bebelan aku seterusnya.
Selalu kita dengar masyarakat bercakap tentang orang yang cantik/handsome apabila ada sesuatu yang tak best berlaku dalam kehidupan orang tu. Contohnya:
Bila perempuan cantik jadi janda: 
“Eee kesiannya….cantik-cantik pun 2 kali jadi janda”
Bila perempuan cantik dah berkahwin lama tapi tak dikurniakan anak: 
“Eee sayang betul…cantik tapi mandul”
Bila tengok perempuan cantik masih single: 
“Eee apalah yang tak kena…cantik tapi tak laku2”
Aku heran sebenarnya. Nak mengata tu, mengata ajelah tapi kenapa mesti nak petik pasal muka cantik tu? Apa kaitannya muka cantik dengan takdir kehidupan dia? Seolah-olah kau nak cakap yang kecantikan ni membawa kesialan. Eh boleh gitu? Sapa ajar?
Bila masuk bab OKU, bukan main defend lagi. “Dia tak mintak dilahirkan cacat lah”. Siap ada lagu gak tu, lagu kumpulan Revolvers yang berjudul Namun Ku Punya Hati. “Tidak ku minta lahir ke dunia, tidak ku duga cacat begini” gitewww
Hah, tahu pula kau yang orang cacat tak minta dilahirkan cacat. Habis kau ingat orang yang cantik/handsome tu ada minta ke dilahirkan dengan paras wajah yang menarik? Salah dia ke kalau dia dikurniakan paras yang cantik/handsome?
Lepas tu ada pulak quote post kat laman sosial yang berbunyi “Jangan bangga sangat dengan muka yang cantik, nanti kat batu nisan takde pun tulis "arwah dulu cantik orangnya" -- What is the problem with you people with this mentality? Arwah tu cantik ke tidak, yang Tuhan nilai ialah amal ibadat dia, lu sakit tang mana?
Aku ada ramai kawan-kawan yang cantik. Tapi takde pulak diorang membanggakan kecantikan diorang. Ada kawan forum aku yang stylo macam bintang K-pop, bukan seorang dua forumer lelaki yang nak try dia, harammmm dia nak layan. Aku ada officemate yang anggun sampai tahap aku yang perempuan ni pun tak jemu pandang muka dia, takde pulak dia mempergunakan keayuan dia untuk mendapat kelebihan dari bos. Aku ada sepupu yang cantik dan masih single juga, takde pulak dia jadi playgirl kikis duit lelaki sana-sini.
Dan paling penting, ramai je kawan-kawan aku yang hidup bahagia dengan suami yang handsome, penyayang dan tak kedekut bukan jenis yang tak habis-habis berangan nak kahwin dua tiga padahalllll belanja dapur pun bini yang satu tu selalu topap. Hehehe
Nak jadi cantik bukan susah pun. Jadi baik dulu. Kecantikan tu akan terpancar pada raut wajah kau bila kau baik. Tak percaya? Try lah😉

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...