Tuesday, July 10, 2018

Kita buat dia, bukan dia buat kita

Kadang-kadang masalah manusia ni bukannya berat sangat. Cuma tak reti nak asingkan antara keperluan dengan kehendak. Lagi-lagi apabila kehendak ‘dijadikan’ keperluan. Kalau sendiri tanggung tak mengapa. Tapi kalau dah nak menyusahkan orang, apa kes?

Sebenarnya dalam hidup kita ada banyak pilihan, sama ada kita nampak atau tak nampak apa pilihan yang kita ada. Sesetengah orang menghabiskan masa dengan merungut, marah-marah, menyalahkan orang tu orang ni – pendek kata semuanya salah orang lain laa, dia je yang betul. Memang itu pilihan anda, tapi lepas dah marah-marah tu, tanya diri sendiri, anda bahagia ke?

Sesusah manapun kita rasa dalam hidup kita hari ni, akan ada orang yang lebih susah. Jadi tak perlulah nak merasa diri tu malang sangat. Boleh jatuh murtad, hati-hati. Apa kata tarik nafas dalam-dalam dan brainstorm, mana tahu ada idea baru muncul apabila anda bertenang?

Contoh la ye. Lifestyle tak memadan dengan pendapatan. Bising pasal makanan mahal tapi pegi restoran mewah-mewah. Pergi aje la kedai makan biasa. Kenyang jugak. Apa masalah? Bising pasal kopi Starbucks mahal. La…kedai kopi biasa kan ada?

Nak pergi kenduri kahwin pun nak kena beli baju baru. Kalau tengah takde bajet, pakai je la apa yang ada. Kau pergi kerja tiap-tiap hari takkan takde baju yang elok? Tengah takde bajet buat le cara takde bajet.

Kena pandai bezakan keperluan dengan kehendak. Betul priority setiap orang tak sama. Sebab tu la kena tentukan sendiri. Apa yang aku buat, bila aku dah start rasa pening kepala dengan benda-benda yang aku nak beli tu, maknanya aku kena review balik. Mungkin ada benda yang aku kena hold dulu dalam list tu.

Mungkin akan ada yang kata, “kau takpelah kau bujang lagi”. Dah tu? Kau ingat orang bujang tak perlu makan ke? Tak perlu bayar bil? Tak perlu bayar loan kereta, isi minyak? Loan rumah? Malah kalau nak dikirakan kami lagi la kena survive sebab hidup sendiri. Kau orang boleh gak kongsi dengan pasangan.

Untuk hidup aku, aku tak suka nak bising-bising salahkan orang lain sebaliknya aku akan berfikir dan cari jalan atau alternative lain untuk simplify keperluan aku. Contoh la. Aku tak suka mengharungi kesesakan jalan raya untuk pergi kerja. Jadi aku decide keluar rumah seawal jam 6.00 pagi walaupun waktu kerja aku sebenarnya pukul 7.30 pagi. Ada yang tanya, datang awal sangat buat apa? Ek eleh tu pun jadi isu ke. Tido la kat surau, ataupun tengok movie kat komputer ke. Pukul 7.30 start la buat kerja. Tu pun masalah ke? Korang yang masuk kerja lebih lewat dari aku ni patut bersyukur tau, sebab aku dah mengurangkan 1 kereta atas jalan.

Pastu kan. Rumah aku terletak di tingkat 4 dan takde lif. Wei penat kot nak turun naik banyak kali. So biasanya aku akan ‘kumpul’ beberapa urusan untuk dibuat sekaligus demi mengelakkan turun naik berkali-kali. Contohnya balik kerja beli terus makanan atau singgah la kat bank ke, stesen minyak ke dll untuk semua urusan, so bila dah masuk dalam rumah, tak payah nak keluar dah. Ataupun bila hari Sabtu nak turun pergi buang sampah, bawa sekali bil maintenance yang nak dibayar dan bawa sekali list barang yang nak dibeli di kedai. Sekali harung je, simple kan?

Bab berjimat pulak. Pengalaman aku la, bila dah start ‘buang’ atau ‘kurangkan’ perkara-perkara atau aktiviti yang banyak menghabiskan duit ni, aku dapati aku ada duit lebih untuk digunakan kepada hal yang lebih penting. Barulah aku sedar betapa banyaknya aku membazir sebelum ni.

Contoh: Kenaikan harga petrol. Aku jarang keluar kalau takde hal penting (read: hal yang BETUL-BETUL PENTING). Weekdays, pergi kerja balik kerja. Segala urusan pembayaran yang boleh buat online, aku buat online je. Kalau terpaksa pergi bank pun, aku pergi waktu lunch hour kat opis.

Weekend lak aku habiskan masa kat rumah aje, layan movie sebab aku dah pasang Unifi kat rumah. Mahal kot Unifi, so buat apa nak merambu kat luar kalau dah ada hiburan kat rumah? Apatah lagi aku tinggal seorang di rumah yang aku sendiri PUNYA. Memang bebas sepuasnyalah aku nak buat apa-apa saja yang aku suka without no one to judge me. #janganjealous 

Ah, bahagianya hidup ^^

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...