Wednesday, July 25, 2018

Catatan Perjalananku: Surabaya 2018 (Part 1)

Ini merupakan trip mengejut gara-gara kaki dah gatal nak naik flight  Aku beli tiket 3 minggu je sebelum tarikh fly tu. Dan dalam masa 3 minggu tu jugalah buat persiapan terutama itinerary semua.
Okay, so ni dah masuk kali ketiga aku berkunjung ke negara Pak Jokowi dan kali pertama ke kota selain Bandung. Berdasarkan pengalaman aku, buat itinerary lawatan ke Indonesia adalah paling senang sebab kau boleh letak waima sampai 10 tempat sekalipun dalam Googlemap untuk lihat jarak dia from each other dan seterusnya menyusun operasi😊
Pecahan perbelanjaan sebelum penerbangan:
• Tiket flight pergi-balik: RM394.00 (dah campur dgn luggage, tax, flight insurans etc)
• Booking hotel (3 malam): Rp. 750,000 (kira-kira RM210.00 )
• Ambil travel insurans dengan orang AIA Takaful: RM38.00
• Tukar duit ke mawatang Rupiah, RM898.00 = Rp. 3.15juta
(Senarai tempat lawatan nanti aku post kat next entry)
Apa yang menarik di Surabaya? Okey inilah catatan perjalanan aku:
1. Aku dah lama mengidam nak ke sini sebab aku ada kenalan internet yang memang orang sini. Dapat juga bersua muka dengan mereka setelah bertahun-tahun ngobrol dalam facebook chat.
2. Aku tak beli pakej internet atau simkad local. Sebab prosesnya macam leceh, nak kena ada dokumen itu ini maka aku jadi malas…alah lagipun bahasa Indonesia lebih kurang kita je. Kalau sesat pun senang nak communicate. So, time jalan-jalan tu aku guna WiFi kalau tempat yang available. Memang tak ada masalah yang teruk-teruk lah berkaitan internet, sementelah WiFi hotel tersangat la lajuuuuuu hahahahaha
3. Surabaya adalah kota pahlawan. Means, kota ini penuh dengan kesan tinggalan sejarah (macam kat Melaka). Sepertimana yang kita tahu, Indonesia merupakan bekas jajahan Belanda dan melalui tempoh kolonialism yang agak lama. Jadi, banyak tempat-tempat yang ada monumen dan muzium serta bangunan tinggalan kolonial yang dipulihara dan digunakan sebagai kantor (pejabat) urusan perkhidmatan awam. Contohnya House of Sampoerna, Gedung Grahadi dan Gedung Siola tu.
4. Ada banyak juga taman bunga yang cantik-cantik terletak di tengah bandar, pendek kata simpang sana ada taman, belok sini ada taman. Dan tadi aku ada mention pasal monumen kan? Haa boleh dikatakan setiap taman yang aku lawati, ada satu monumen didirikan. Maka puas hatilah berfoto sakan. Heheheh
5. Surabaya adalah kota kedua terbesar di Indonesia selepas Jakarta, dan merupakan pusat pentadbiran wilayah Jawa Timur. Maka sebab itulah kantor Gabenor Jawa Timur terletak di sini. Penduduk sini majoritinya orang Jawa dan ke mana-mana pergi kau boleh dengar orang cakap Jawa pekat. Heeeee
6. Kat sini baru aku tahu rupanya ada GrabCar versi motosikal, dikenali sebagai GrabBike. Konsepnya sama macam GrabCar cuma menggunakan motosikal instead of kereta. Kita bonceng macam kita naik motor dengan kawan kita, hah gitu. Lebih praktikal jika anda bergerak sorang-sorang dan tempat tak berapa jauh. Jimat dan tak la buang masa kalau jalan jem.
7. Hotel yang aku pilih terletak di kawasan yang agak sempit dan sibuk, tapi yang bagusnya kiri kanan dia macam-macam kedai ada. Kedai jual nasi campur, kedai kopi, gerai nasi ayam penyet, malah kedai serbaneka macam Speedmart tu sebelah hotel ni ja. Mudah untuk beli barang keperluan.
8. Orang Surabaya yang aku temui nampak teruja bila aku cakap aku dari Malaysia, aku pelik juga heh nape, diorang jarang jumpa orang Malaysia ke? Tapi bila ada kawan aku sendiri yang berkata “Wow ko pegi Surabaya? Jarang-jarang dengar ni..selalu orang Malaysia suka pegi Bandung, Bali, Medan, Jakarta…dan lately Jogjakarta”, betullah kot. Hahaha. Aku kan gila sejarah. Kalau disuruh pilih antara muzium dengan shopping mall, of course aku pilih muzium. Jangan mare!
9. Memandangkan Surabaya ni besar maka tempoh 4 hari memang tak cukup la nak round semua tempat. Ada rezeki InsyaAllah tahun depan aku nak repeat lagi…sebab nak menikmati pemandangan Jambatan Suramadu! Nanti nak kena stay kat area yang dekat dengan pelabuhan…supaya boleh tengok laut puas-puas. Hahaaa
Tu antara yang aku dapat coretkan kat fb ni…kalau ada apa2 nak tanya, bolehlah komen kat bawah. Ada masa nanti aku reply. Heheh

Berikut ialah perbelanjaan penuh aku di percutian ini:



keseluruhan


Day 1


Day 2


Day 3


Day 4



No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...