Monday, April 9, 2018

Abang dan Kakak 'Free'

Apapun yang berlaku dalam hidup kita ni, cantik je Tuhan dah atur. Cuma kadang2 kita tak perasan@lambat sedar. Heheh
Aku masa kecik2 dan awal remaja dulu, selalu jeles kat kawan2 yang ada kakak atau abang, atau kedua-duanya sekali. Walaupun diorang selalu bergaduh ke apa tapi bila ada kerja sekolah tak paham ke, boleh tanya kat abang atau kakak sebab diorang dah pernah belajar benda tu. Aku nak tanya sapa? Zaman abah dan mak sekolah dulu sukatan pelajaran berbeza dari zaman aku, istilah2 baru yang diperkenalkan pun zaman diorang takde lagi. Jawabnya tanya cikgu atau classmates je lah. Sebab aku sangat segan nak approach senior. Haha
Bila dah dewasa, dah bekerja dan mula mengenal sepak terajang hidup...tanpa aku sedar Tuhan 'bagi' aku begitu ramai kawan2 yg berpangkat kakak atau abang, yg dulunya aku teringin sangat. Malah kadang2 Dia bagi tu siap berpakej lagi.
Contohnya macam ni:
Aku berkenalan dgn akak ni kat internet, akak ni dah bersuami, so bila kitorang berjumpa atau aku dijemput ke rumah, suami dia pun terus jadi abang aku🤣 kalau diorang ada anak, aku dapat anak saudara free je hahaha
Begitu juga bila berkenalan dgn abang yang dah beristeri, bila dikenalkan dengan isterinya, aku dapat lagi kakak+anak saudara free (jika ada). Tak ke pakej tu? Combo lagi haha. Merasa la aku jadi adik, sebagai anak sulung kau tak tahu betapa seronoknya bila ada orang lebih tua yang memanggil kita 'adik' dan menganggap/melayan kita ni macam adik dia sendiri.
Yang lagi seronok bila abang atau kakak tu dari golongan selebriti🤣 free2 ja aku dapat menyelit kat event diorang. Sambil2 tu menambah pengetahuan pasal showbisnes ni. Macam mana cara booking studio, cara nak confirmkan show, cara nak deal dengan penganjur, bila selalunya praktis, berapa kadar nak bayar pemuzik, kadar sewa studio...dan macam2 lagilah. Maklumlah aku bukan berasal dari keluarga yang ada kaitan dengan bidang ni so agak teruja lah juga bila melihat dunia hiburan dari satu sudut lain yang kau mungkin tak nampak kalau kau cuma sibuk baca majalah gossip atau hanya reti berteriak macam kena rasuk bila artis kesayangan kau perform. Tanpa kau tahu susah payah yang diorang redah untuk sampai ke tahap itu.
Kalau dah namanya hidup, kerja apapun ada cabaran tersendiri. Cuma tergantung pada cara kita menguruskannya. Itu saja 😊

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...