Thursday, April 5, 2018

Alkisah souvenir

Keriangan di wajah opismates apabila menerima souvenir sekembalinya anda dari percutian, jika anda mempunyai opismates yang diibaratkan seperti 'keluarga kedua' anda, sebenarnya adalah sejenis kegembiraan yang amat bermakna :)


Pelbagai reaksi seperti:
"Eh....pegi mana hari tu?"
"Wewewe..bestnya 'hasil tangkapan' kau Juuu" 
"Alhamdulillah terima kasih banyak Ju...semoga awak murah rezeki selalu" 
"Woi jom la selfie dengan beg ni woi" 
"Juuu semoga murah rezeki boleh travel lagi boleh beli hadiah lagi" 
"Ju lepas ni kau nak gi mane plak...Aku nak ikut la weh"

Haha comel kan opismates aku? Pelbagai reaksi di wajah mereka apabila aku menghulurkan souvenir sebenarnya buat aku terdetik dalam hati, betapa rezeki tu Allah bagi dalam pelbagai bentuk. Orang yang lebih tua atau bergaji lebih tinggi daripada kita, tak semestinya diorang ada segala-galanya. Dan kita yang bergaji lebih rendah ni pulak bukannya Allah tak kasi apa-apa langsung. Kadang-kadang kita je yang terlupa nak bersyukur.
Aku ringkaskan contohnya macam ni lah ye. Katalah kau pegawai wanita gred 44, dah berkahwin dan ada 3 orang anak. Kau bercuti pun balik kampung atau bawa anak-anak jalan-jalan. Ataupun kau keluar negara atas urusan kerja (out-station). Jadi perjalanan kau tidak sama dengan aku yang berbackpacker travel penuh adventure, turun naik public transport, pergi ke tempat yang jarang orang bawa kanak-kanak. Jadi bila aku pergi adventure macam ni dan balik dengan buah tangan bagi kat kau, kau gembira sebab kau tak berkesempatan lagi nak berkunjung ke tempat tu.
Mungkin rezeki aku la dapat tempat kerja+opismates yang baik. Kalau 'opismates dari neraka' mungkin lain pulak ceritanya. Syukur Alhamdulillah lah :)

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...