Friday, September 3, 2021

Ruang peribadi

Aku sangat percaya kalau kita nak hidup aman di dunia ni, kena sentiasa be nice to everybody, jangan cari pasal dengan orang. Jarang orang nak berdendam dengan kita tanpa sebab. Bersederhana dalam menjaga ruang peribadi antara kita dengan orang sekeliling. Even dengan family sendiri pun ada limit yang kita perlu batasi, inikan pulak orang luar kan?
Apa itu ruang peribadi? Atau personal space dalam Bahasa Inggeris. Maksudnya ialah jarak dari seseorang individu tertentu di mana kita rasa selesa apabila bercakap atau berada dekat orang tu. Untuk lebih jelas rujuk gambar di bawah ni.




Setiap daripada kita mempunyai jarak tersendiri dengan orang-orang di sekeliling kita. Ambil contoh kawan, tak semua kawan kita, kita akan layan sama rata, kan? Ada yang rapat tahap boleh tido sebantal. Ada yang rapat di tempat kerja, bila punch out masing-masing buat hal sendiri@ada life sendiri. Ada yang jumpa sekali-sekala je. Ada yang kita selesa berteman di laman social je, tak berhasrat nak jumpa kat luar pun. Ada yang buat kita rasa nak lari bila terjumpa dia atau nampak nombor dia naik kat skrin telefon kita.

Dan bila kita jaga ruang peribadi, sekaligus kena la berpada-pada kalau nak menolong orang. Tak kira la menolong dari segi duit ke, pinjam barang ke, khidmat nasihat ke dll. Sebab ada sejenis manusia yang perangai macam monyet, bila kau dah tolong dia sekali, next time dia perlu dia expect kau SENTIASA ADA je untuk dia minta tolong (read: dia expect kau sentiasa ada untuk dia kulikan). Aku ada pengalaman dalam hal ni.
Kisahnya kira-kira 4 tahun yang lalu aku ada jiran ni, pasangan muda yang baru 2 tahun kahwin (masa tu). Si suami kerja kontraktor apa entah dan isterinya kerja kat kompleks kerajaan Jalan Duta ni, cuma berlainan jabatan la dengan aku. Dah alang-alang kerja sama tempat, aku ajak la dia carpool. OK lah tungtung minyak. Macam biasa di permulaan memang takde masalah, semuanya OK lahhhh.
Ceritanya bermula bila ayah si suami sakit dan dia nak pinjam kereta aku. Oh, pasangan ni ada sebiji MyVi dan motor. Tapi MyVi tu dia bagi pekerja dia pakai. Disebabkan kesian, aku bagi lah. Tapi lepas tu naik lemak pulak. Nak pegi kenduri kahwin je pun nak pinjam kereta aku. Apa kejadah…kau laki bini berdua je kot. Naik je la motor tu. Bukannya nak kena bawak barang hantaran kahwin pegi kenduri. So, keputusannya aku tak bagi la. Aku cakap aku ada hal, nak keluar. Lepas tu aku pegi tengok konsert rock kat Ampang, boleh lak pukul 12 tengah malam dia mesej aku tanya aku kat mana, balik pukul berapa…aku cakap aku tido rumah kawan. Senyap.
Beberapa lama kemudian si suami pergi outstation, pastu balik turun kat airport Subang. Aku ingat lagi masa tu hari Isnin. So masa balik kerja, si isteri cuba buka mulut nak pinjam kereta aku untuk pergi pickup suami dia petang tu. Aku tak beri sebarang jawapan dengan harapan dia faham yang aku keberatan. Pastu esoknya kitorang pegi kerja macam biasa. Aku tanyalah suami dia balik naik apa semalam. Tahu apa dia jawab? “Oo…belum balik lagi..tido kat airport. Tu yang ingat nak pinjam kereta akak semalam”
WTF??? Tak dapat kereta aku sampai sanggup tido kat airport? Wallawey…aku yang perempuan ni landing kat KLIA pun aku pandai balik sendiri ke rumah…public transport berlambak…..jadah apa nak pinjam kereta orang begitu bersungguh-sungguh sampai macam tu sekali? Dah la lelaki…kau expect bini kau pegi jemput kau??? Aiyooooooo telo mana telo? (geram weh)
Keputusannya, aku cakap maaf la tak dapat nak bagi (alasan apa tah, aku pun tak ingat apa aku cakap). Tapi, yeah, hasilnya ialah selama 2 bulan berturut-turut lepas tu dia buat-buat lupa je duit minyak pegi balik kerja yang sepatutnya ditungtung bersama. Lucky me hujung tahun 2015 dia kena pindah tempat kerja. Sujud syukurrrrrr.
So, tu la dia. Kalau orang tu minta tolong kali pertama, add on ayat ni bila orang tu ucapkan terima kasih kat kau. "Ala kebetulan aku mampu tolong ni aku tolonglah, lain kali belum tahu lagi, kalau tak mampu aku minta maaflah". Biar orang tu alert bahawa kau bukan badan kebajikan and not everytime dia ada masalah, dia boleh cari kau. Semua orang hidup atas dunia ni ada struggle masing-masing....so jangan nak lemak sangat la eihhhh.
Belajar berdikari, okey?

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...