Saturday, November 4, 2017

#themovie: Thor - Ragnarok

Genre: Superhero
Ragnarok = kemusnahan Asgard

Hulk, Thor, Valkyrie dan Loki

Sinopsis:
Thor (Chris Hemsworth) terpaksa berdepan dengan Hela (Cate Blanchett), kakaknya yang dia tak pernah kenal sebab Hela dikurung oleh ayah mereka, Odin (Anthony Hopkins). Odin mengurung Hela kerana terlalu bercita-cita tinggi (macam gila kuasa kot), suka kepada perang dan kekerasan untuk menguasai Asgard. Malang bagi Thor apabila Hela menghancurkan Mjolnir dia.
Macam biasa la mula-mula hero kena kalah dulu. Thor dan Loki lari ke angkasa lepas sementara Hela mula menguasai Asgard dengan memusnahkan tentera yang ada dan membangkitkan tentera yang dah mati, yang dulunya berjuang bersama dia.
Thor landing kat sebuah planet bernama Sakaar sebelum berjumpa balik dengan Loki yang juga sampai kat situ. Singkat cerita, kat Sakaar ni juga Thor jumpa semula dengan Hulk dan juga seorang perempuan Valkyrie yang dulunya mempertahankan Asgard dari serangan Hela.
Thor bersama Hulk dan Valkyrie menuju ke Asgard untuk melawan Hela. Loki dan gladiator semua tu datang membantu selamatkan penduduk Asgard. Thor berdepan dengan Hela dan kehilangan mata kanannya, pastu dia ternampak bayangan Odin memberitahunya hanya Ragnarok dapat menghalang Hela. Masa Hela tak nampak, Loki meletakkan mahkota Surtur kat Eternal Flame. Surtur menjelma semula dan memusnahkan Asgard, dan Hela mati.
Thor bersama-sama Loki dan Hulk kemudiannya membawa penduduk Asgard menuju ke bumi.
Review:
  • Hampir setiap superhero ada magic tools diorang masing-masing, kita biasa tengok kan. Dan biasanya juga alat tu yang membuatkan diorang ada superpower, tapi what if alat tu takde dengan diorang? Adakah mereka bukan lagi sesiapa, tanpa alat magic memasing? Di sini kita akan tengok macam mana Thor struggle tanpa Mjolnir, lebih kurang Spider-Man (dalam Spider-Man: Homecoming) bila Iron Man ambik balik sut dia.
  • Aku rasa visual cerita ni cantik. Banyak warna terang berbanding dua filem Thor sebelum ni yang lebih kepada suasana suram kelam. Rasa macam tengah baca komik.
  • I like it bila Loki yang dulunya villain, berubah jadi baik (walaupun ada makna). Aku juga suka watak Valkyrie, harap dapat tengok lebih cerita tentang dia dalam filem akan datang
  • Tahun ni ada beberapa filem dengan villain wanita yang badasss dan Hela tersenarai, selain dari villain wanita dalam Power Rangers, Transformers The Last Knight dan Fast Furious 8
  • Elemen komedi yang disulam dalam filem ni berjaya meng’cool’kan suasana yang tengah mendebarkan. Terutama scene Thor dan Hulk bragging tentang power masing-masing. Sekarang aku paham la apasal diorang berdua tak muncul dalam Captain America: Civil War. Haha
  • OK ni jujur. Aku lebih suka Thor versi rambut panjang…lagi macho

No comments:

#themovie: Raya and The Last Dragon (2021)

Genre: Animated, fantasy, action Sinopsis: Kumandra adalah sebuah negara di mana manusia hidup di samping naga sakti yg dipimpin naga 5 b...